Τα Άνθη του Καλού


2 Ιουνίου - 30 Ιουνίου 2022




«Η τέχνη εμπεριέχει πολλαπλότητα στοιχείων κι όχι μόνο την αίσθηση της ομορφιάς»


Wallace Stevens[1]

Με αυτό το adagio ο Wallace Stevens θέλησε να τονίσει την πολυπλοκότητα της τέχνης, τα διαφορετικά της επίπεδα και τις διαφορετικές της όψεις. Η τέχνη δεν είναι μόνο η απεικόνιση της ομορφιάς, αλλά η αποτύπωση καταστάσεων και συναισθημάτων. Η θέση του καλλιτέχνη απέναντι στην ζωή. Ερχόμενοι στο έργο της Πένης Μαναβή, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς πως αυτή η πολλαπλότητα και η ομορφιά συνυπάρχουν. Υπηρετώντας σταθερά την απεικόνιση της φύσης, η Μαναβή υμνεί την δημιουργίαˑ φωτεινά λουλούδια, ο θαυμαστός βυθός, τα πολύχρωμα, γεμάτα στίγματα φτερά των πεταλούδων, όλα αποτελούν θέματα ιδανικά για την ζωγραφική της.

Πρωτοαντίκρισα την δουλειά της το 2012 – ήδη δέκα χρόνια πίσω – στην γκαλερί Enigma της Κηφισιάς και διατηρώ το ίδιο αίσθημα κάθε φορά που έρχομαι σε επαφή με το έργο της. Τα φωτεινά χρώματα και η δυναμική του σχεδίου της, που τοποθετούν το θέμα κάτω από έναν φανταστικό μεγεθυντικό φακό, δημιουργούν μαγικές εικόνες που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα. Για την εικαστικό, η λεπτομέρεια γίνεται συχνά το κυρίως της θέμα δημιουργώντας την ψευδαίσθηση του αφηρημένου, το οποίο όμως εμπεριέχει  μεγάλη λεπτομέρεια. Χρησιμοποιώντας κατά κύριο λόγο μεγάλες επιφάνειες, αναπτύσσει το θέμα της πολυεπίπεδα και ζωγραφίζοντάς το χρησιμοποιώντας έντονες χρωματικές αντιθέσεις. Η πινελιά της άλλοτε είναι σταθερή και άλλοτε γρήγορη δίνοντας την αίσθηση του αέρα, της κίνησης και της έντασης. Ισορροπημένες εντάσεις δημιουργούν και οι επιλογές των χρωμάτων της ζωγράφου. Γεμίζοντας με χρώμα την μεγάλη έκταση του καμβά, η ζωγράφος δίνει μεστά έργα γεμάτα φως. Κοραλλί πάνω σε φωτεινά μπλε, μαβιές αποχρώσεις πάνω σε τυρκουάζ και έντονα πράσινα που συνδιαλέγονται με κίτρινα, συνθέτουν το σύνολο μιας οργιαστικής φύσης που καλεί τον θεατή να χαθεί μέσα της.

Όπως πολύ εύστοχα τονίζει ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης Μάνος Στεφανίδης παραφράζοντας τον Baudelaire, η Πένη Μαναβή δημιουργεί τα «Άνθη του Καλού» και έναν κήπο της Εδέμ στον οποίο έχουμε χάσει το δικαίωμα πρόσβασης. Πράγματι, το έργο της Μαναβή, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Είναι εδώ για να μας υπερτονίζει τον θαυμαστό κόσμο της φύσης, έναν κόσμο που επιμένουμε να πληγώνουμε και να καταστρέφουμε με την αλαζονεία πως βρισκόμαστε μόνοι πάνω σε τούτο τον κόσμο. Φαίνεται πως αυτή η έλλειψη ανθρώπινης παρουσίας στο έργο, δηλώνει ακριβώς αυτό. Όχι απλώς δεν είμαστε  μόνοι, αλλά υπάρχουν και άλλες σπουδαίες μορφές ζωής πάνω στις οποίες οφείλουμε να σταθούμε, να παρατηρήσουμε και να σεβαστούμε. «Μάγεμα η φύσις κι όνειρο σε ομορφιά και χάρη» γράφει ο Διονύσιος Σολωμός και ο στίχος αυτός φαίνεται πως βρίσκει το τέλειο αντίκρισμα μέσα στην τέχνη της Μαναβή. Ονειρικοί τόποι που βρίσκονται όχι σε ένα σύμπαν παράλληλο, μα γύρω μας. Ένα κάλεσμα να γνωρίσουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει. Η τέχνη εμπεριέχει ενίοτε το αποτύπωμα που αφήνει ο κόσμος στην ψυχή μας. Φεύγοντας από την έκθεση αυτό το αποτύπωμα παίρνει μαζί του ο επισκέπτης. Ένα κομμάτι από φως και χρώμα και μια κρυμμένη αισιοδοξία για την ομορφιά που μας περιβάλει και που μένει να την αφήσουμε να μας κατακλύσει.

                                                                                                    Βένια Παστάκα

                                                                                                   Ιστορικός Τέχνης



[1] Από την συλλογή «Δεκατρείς τρόποι να κοιτάς ένα κοτσύφι και άλλα ποιήματα ˑ Adagia θραύσματα ποιητικής», μετάφραση Χάρης Βλαβιανός,  εκδόσεις Άγρα 2007.


Flora Mirabilis

 

Υπάρχουν ζωγράφοι που, δημιουργώντας, ακολουθούν τυφλά το ένστικτο τους και μόνο, με όποιο κόστος. Όπως υπάρχουν και ζωγράφοι που λειτουργούν ορθολογικά και μεθοδευμένα ως προς το χτίσιμο των εικαστικών τους συνθέσεων. Από την αρχή ως το τέλος. Οι πρώτοι είναι προφανές ότι εμπιστεύονται το τυχαίο και το ρίσκο της ελεύθερης χειρονομίας πάνω στον καμβά ενώ οι δεύτεροι επιθυμούν να ελέγχουν απόλυτα τα επιμέρους στάδια της εργασίας τους έτσι ώστε από τον χρωστήρα τους να προκύπτουν εικόνες τερπνές αλλά και λίγο προβλεπόμενες ή προβλέψιμες. Αν θέλαμε να θεωρητικοποιήσουμε αυτές τις ομάδες θα μιλούσαμε από τη μια για μια τέχνη εξπρεσιονιστική και παράφορη κι από την άλλη για μιαν έκφραση "προγραμματική" ή προγραμματισμένη. 

 

Παρακολουθώ τη δουλειά της Πένης Μαναβή περίπου είκοσι χρόνια - από την αποφοίτηση της το 2004 και τις πρώιμες συμμετοχές της στη γκαλερί Titanium ως σήμερα - και ειλικρινά ακόμη δυσκολεύομαι να κατατάξω την ζωγραφική της σε μία από τις ανωτέρω δύο κατηγορίες. Και τούτο γιατί στην έρευνα της υπάρχει τόσο το στοιχείο του προγραμματισμού και της οργάνωσης - φανταστείτε πως δουλεύει τέσσερα και πέντε τελάρα συγχρόνως έτσι ώστε να εξελίσσεται, πολλαπλασιαστικά θα λέγαμε, η κεντρική ιδέα - όσο και οι δυναμικοί αυτοσχεδιασμοί, το dripping, οι τυχαίες γραφές, οι ανατροπές. Με λίγα λόγια η συνεχής διακινδύνευση του τελικού αποτελέσματος. Πράγμα που σημαίνει ότι η ζωγράφος δεν επαναπαύεται στα ευρήματα ή τις ευκολίες της αλλά επιδιώκει σε κάθε καινούργια ενότητα πινάκων της να καιροφυλακτούν λυτρωτικά και το στοιχείο του αιφνιδιασμού και εκείνο της ανανεωμένης οπτικής. Θα έλεγα λοιπόν ότι η ώριμη, πλέον, ζωγραφική ματιά της Πένης Μαναβή έχει καταφέρει να συνθέτει τα αντίθετα, τα αποκλίνοντα στοιχεία και να καταλήγει σε μία πολύ ευαίσθητη όσο και πειστική, αισθητικά, ισορροπία.

 

 Η ενότητα που παρουσιάζεται σήμερα, η Flora Mirabilis, η θαυμαστή δηλαδή όσο και μυστική ανθοφορία, απογειώνει τα βασικά χαρακτηριστικά της γραφής της που είναι οι μεγάλες χειρονομίες, η μνημειακή προσέγγιση των λεπτομερειών, η πλούσια, χρωματική αίσθηση, η συνύπαρξη του πλαστικού στοιχείου με το διακοσμητικό, η λειτουργία μιας σταθερά κεντρικής ιδέας, ενός βασικού θέματος το οποίο όμως δουλεύεται σε πάμπολλες παραλλαγές. Με λίγα λόγια ωριμότητα κι ευαισθησία.

 

Τέλος εντοπίζεται κι εδώ η - συχνά συγκεκαλυμμένη πίσω από τις εκρηκτικές της φόρμες - στοχαστική και ρεμβαστική διάθεση. Επειδή ακριβώς οι πίνακες της και η αμφιδέξια θεματολογία τους είναι οι αφορμές ώστε να μιλήσει η ίδια έμμεσα για ευρύτερα θέματα που έχουν να κάνουν με τη γέννηση και τη φθορά των πραγμάτων, με τον χρόνο που κυλάει είτε δημιουργικά είτε καταστροφικά. Με την ποιητική του φωτός, τέλος, που αποτελεί την άλλη όψη του σκότους. Και μπορεί μεν τα θέματα της να εκκινούν από τον φυσικό κόσμο και την εμπειρία του - ας πούμε ότι αρχικά εμπνέεται από την τροπική βλάστηση, τη σπάνια χλωρίδα του πλανήτη - εξελίσσονται όμως στη συνέχεια σε αυτόνομες παραστάσεις, άλλοτε ημι-αφηγηματικές κι άλλοτε ημι-αφηρημένες το μυστήριο των οποίων αποτελεί και τη γοητεία τους. Αφού πρόθεση της ζωγράφου είναι η συνειδητή σύγχυση του πραγματικού με το ονειρικό, του θετικού με αρνητικό και του αναγνωρίσιμου με το φανταστικό ή το μυστηριώδες. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στη ζωή. Έτσι ώστε ο προσεκτικός θεατής να βρίσκεται συχνά εμπρός σε μικρά, κομψά αινίγματα τα οποία απελευθερώνουν την φαντασία και βέβαια τρέφουν το συναίσθημα του. Πράγμα που νομίζω πως είναι ο βαθύτερος σκοπός κάθε καλλιτεχνικής δημιουργίας. Δηλαδή να καταστήσει τον θεατή, τον αναγνώστη, τον ακροατή όχι απλά δέκτη αλλά συμμέτοχο της αισθητικής διαδικασίας. 

 

Και η Πένη Μαναβή με τις συχνά περίπλοκες και πολυεπίπεδες συνθέσεις της και τα "άνθη του καλού" προσκαλεί τον θεατή σ' ένα ταξίδι ανάμεσα σε χρώματα και εικόνες απολεσθέντων παραδείσων. Με τροπικά φυτά και κάκτους ερημικούς. Με την υπόσχεση του νερού ή και του ονείρου που τελικά δεν εκπληρώνεται. Γιατί περί αυτού πρόκειται. Τελικά όσο ευφορική και αν είναι αυτή η κολορίστικη ζωγραφική, δύσκολα αποκρύπτει και μία σκιά μελαγχολίας πίσω από τα λαμπερά χρώματα για εκείνη την ιδανική και τέλεια Φύση την οποία δεν δικαιούμαστε πια και για εκείνη την Εδέμ που η ανθρώπινη αλαζονεία ξερίζωσε με τα ίδια της τα χέρια. Για την ονειρεμένη δηλαδή Flora Mirabilis που υπάρχει πια μόνο στους στίχους των ποιητών και τους πίνακες των ζωγράφων. Για εκείνο τον μυστικό κήπο με την θεσπέσια και μυστική ανθοφορία, τέλος, του οποίου δεν μπορούμε πλέον να είμαστε θαμώνες. 

 

4.2.2022

 

Μάνος Στεφανίδης

Ιστορικός και Κριτικός της Τέχνης, Ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ


ΠΕΝΗ ΜΑΝΑΒΗ  σύντομο βιογραφικό

Η Πένη Μαναβή γεννήθηκε το 1968.  Είναι  πτυχιούχος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών με μεταπτυχιακό στη Φυσική Ακτινοβολιών στο UCL του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.  Από το 2000 ασχολήθηκε με την ζωγραφική αποκλειστικά. Aποφοίτησε το 2004 από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Ι. Ψυχοπαίδη.

Έχει πραγματοποιήσει έντεκα ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Σύρο στην Ελλάδα και Μαδρίτη και Παρίσι στο εξωτερικό. Επίσης έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε γκαλερί και διεθνή Αrt Fairs σε πόλεις όπως  Νέα Υόρκη και  Μαïάμι (ΗΠΑ), Τορόντο (Καναδάς),  Οσάκα και Τόκυο( Ιαπωνία), Μπουσάν (Ν. Κορέα),  Κουάλα Λουμπούρ (Μαλαισία) και στη Ευρώπη στο Παρίσι, την Μαδρίτη, την Λωζάννη, το Μάνχαïμ και  το Αμβούργο(Γερμανία).

To 2013 συμμετείχε στην έκθεση “Art en Capital” στο Grand Palais στο Παρίσι όπου της απονεμίθηκε η διάκριση ”Toile d’Or de l’Année 2013” από το “Federation Nationale de la Culture Française”.

‘Εργα της υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

www.penymanavi.gr


Έργο 16

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 15

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 14

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 13

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 12

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 11

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 10

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 9

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 8

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 7

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 6

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 5

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 4

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 3

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 2

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5

Έργο 1

Βαθμολογίστε το έργο του καλλιτέχνη

1 2 3 4 5